Työkalut sisäiseen tietojohtamiseen
Sisäisen tietojohtamisen työkalut on suunniteltu organisaation sisäiseen viestintään, esimerkiksi paikallis- ja globaaliorganisaation välillä tai toiminnan suunnitteluun, kun halutaan kohdentaa myynnin, markkinoinnin tai medical osaston toimintaa tietoon pohjautuen. Työkalut tarjoavat organisaatiolle paremman ymmärryksen omien tuotteiden käytöstä todellisessa maailmassa, tosielämässä.
Sisäisen tietojohtamisen työkaluilla voidaan esimerkiksi luoda dynaaminen näkymä myynnin seurantaan alueittain tai niissä voidaan jatkojalostaa myyntidataa esimerkiksi arvioimaan potilasmääriä, uusia aloituksia tai hoidon kestoja. Mielenkiinnon kohteena voivat olla vaikkapa alueelliset erot, jolloin vaikuttamistoimenpiteitä voidaan kohdentaa tarkemmin oikeille alueille.
Tyypillisesti sisäisen tietojohtamisen työkalut pohjautuvat asiakkaan omaan myyntidataan, FastTrack tietopyyntöihin ja olemassa olevaan tutkimustietoon, sekä avoimeen dataan. Tarvittaessa tietoa voidaan hyödyntää useammasta eri lähteestä.
Työkalut ulkoiseen tietojohtamiseen
Ulkoisen tietojohtamisen työkalut soveltuvat esimerkiksi keskusteluihin kliinikoiden, hoitajien sekä terveydenhuollon päättäjien kanssa. Niiden tarkoituksena on tukea myynnin sekä medical ja market access osastojen toimintaa ja mahdollistaa kohdennetut ja räätälöidyt asiakaskohtaamiset.
Ulkoisen tietojohtamisen työkaluilla voidaan kuvata tai ennustaa esimerkiksi tautitaakkaa, resurssinkäyttöä, kustannuksia ja budjettivaikutusta tai hoitojen tai hoitamatta jättämisen hyötyjä ja haittoja.
Tyypillisesti ulkoisen tietojohtamisen työkalut pohjautuvat julkaistuun tietoon ja/tai suomalaisista rekistereistä kerättyyn tietoon. Tarvittaessa tietoa voidaan hyödyntää useammasta eri lähteestä.
Lue lisää terveystaloudellisesta mallinnuksesta, RWE tutkimuksista ja Fast Track tietopyynnöistä.